دسته‌بندی نشده

وکیل ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری

آشنایی با وکیل ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری

اصولا اشخاصی که دعوایی را نزد دادگاه می برند تا حدودی با اصطلاحاتی تخصصی از جمله طریق های مختلف شکایت نسبت به آرا قضایی مواجه می شوند. یکی از روش های شکایت نسبت به آرا اعم از حقوقی و کیفری اعاده دادرسی می باشد و شاید شما نیز اصطلاح اعاده دادرسی را در جریان پیگیری پرونده تان در دادگاه شنیده باشید و بخواهید بدانید که دقیقا با این روش شکایت از رای چه اقدامی را می توانید انجام دهید یا به بیان دیگر آیا راهی برای اعتراض به حکم قطعی صادر شده از جانب دادگاه وجود دارد؟ در این خصوص قطعا ارائه ی درخواست اعاده دادرسی می تواند بسیار موثر باشد. اعاده دادرسی به عنوان یک روش اعتراض به رای دادگاه هم در دعاوی حقوقی قابل طرح است و هم در دعاوی کیفری اما هدف از نوشتار پیش رو آشنایی شما با مفهوم اعاده دادرسی کیفری و به طور اخص آشنایی با وکیل ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری می باشد. بنابراین اگر شما نیز به دنبال نحوه ی طرح دادخواست اعاده دادرسی کیفری و شرایط بهره مندی از مزیت پیش بینی شده در ماده ی ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری هستید می توانید نوشتار زیر را تا انتها مطالعه نمایید.

اعاده دادرسی کیفری چیست؟

برای آشنایی با مفهوم اعاده دادرسی کیفری شاید بهتر باشد که ابتدا بدانیم که دقیقا منظور از دعاوی کیفری کدام دعاوی می باشد؟ به بیان ساده منظور از دعاوی کیفری آن دسته از دعاوی و پرونده هایی است که به بررسی و روند پیگیری جرایم و مجازات های مقرر شده در قانون در دادگاه های کیفری و دادسرا می پردازد.روند رسیدگی و پیگیری پرونده های قتل، خیانت در امانت، تجاوز به عنف، کلاهبرداری، سرقت، جعل و… همگی در حوزه ی پرونده ها و دعاوی کیفری جای می گیرد. حال تصور کنید که نسبت به یکی از این جرایم گفته شده در دادگاه کیفری رسیدگی به عمل آمده است و حکم قطعی صادر شده است. حال اگر بخواهیم نسبت به این حکم قطعی اعتراض داشته باشیم می توانیم از ابزار قانونی به نام اعاده دادرسی کیفری بهره گیریم. برای طرح درخواست اعاده دادرسی کیفری طبق قانون می توان از طریق دیوان عالی کشور اقدام کرد. همچنین این درخواست را می توان از طریق رئیس قوه قضاییه مطرح نمود.طرح درخواست اعاده دادرسی از طریق ارجاع پرونده کیفری از سوی رئیس قوه قضاییه در حقیقت همان اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری می باشد و با توجه به اهمیت نحوه ی طرح این درخواست حضور و نقش پر رنگ وکیل ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری بیش از پیش مشخص می شود.

📷

ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری

همانطور که در بالا بیان شد، طرح درخواست اعتراض نسبت به حکم قطعی صادر شده از دادگاه کیفری یا به عبارتی طرح درخواست اعاده دادرسی کیفری به دو شکل (از طریق دیوان عالی کشور و رئیس قوه قضاییه) امکان پذیر است. به طور کلی اصل بر این نکته است که هنگامی که حکمی قطعی از جانب دادگاه صادر می شود قابلیت اعتراض نسبت به آن وجود ندارد اما طرح درخواست اعاده دادرسی کیفری به موجب قانون آیین دادرسی کیفری استثنایی بر این قاعده محسوب می شود. در این میان یکی از روش های طرح درخواست اعاده دادرسی به طور خاص طرح آن از طریق رئیس قوه قضاییه است که در اصطلاح به آن اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری نیز گفته می شود. بر اساس ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری؛در صورتی که رئیس قوه قضاییه رای قطعی صادره از هر یک از مراجع قضایی را خلاف شرعع بین تشخیص دهد با تجویز اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال تا در شعبی خاص که توسط رئیس قوه قضاییه برای این امر تخصیص می یابد رسیدگی و رای قطعی صادر نماید. شعب خاص مذکور مبنیا برخلاف شرع بین اعلام شده رای قطعی قبلی را نقض و رسیدگی مجدد اعم از شکلی و ماهوی به عمل می آورند و رای مقتضی صادر می نمایند. بنابراین مطابق با ماده مذکور هنگامی که رئیس قوه قضاییه یک حکم قطعی صادره از مراجع قضایی را خلاف شرع تشخیص دهد موضوع را به دیوان عالی کشور ارجاع می دهد تا به موضوع رسیدگی شود. برای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری یا به عبارت دیگر اعاده دادرسی کیفری از سوی رئیس قوه قضاییه ، وکیل ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری می تواند از ناحیه موکل خویش به دادگستری کل استان تهران مراجعه نماید سپس کارشناس مربوطه به بررسی پرونده مذکور می پردازد و چنانچه خلاف شرع بودن حکم را احراز نماید پرونده را جهت رسیدگی و اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری ارجاع می دهد.

وکیل ماده ۴۷۷ آیین دادرسی کیفری

از آن جا که طرح درخواست اعاده دادرسی از سوی رئیس قوه قضاییه یا به عبارتی اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری به عنوان آخرین راه اعتراض به حکم قطعی صادر شده از جانب دادگاه کیفری محسوب می شود لذا نحوه ی طرح این درخواست و طرح ادله و مستندات دقیق و صحیح از آن جا که نزد عالی ترین مقام قضایی کشور یعنی رئیس قوه قضاییه قرار است مطرح شود، بسیار حائز اهمیت است. انتخاب وکیل ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری در پرونده های کیفری از جمله قتل می تواند بسیار حیاتی باشد بنابراین نحوه ی درخواست اعاده دادرسی در موارد این چنینی نیازمند مشورت با یک وکیل ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری می باشد. وکیل ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری در زیر مجموعه ی وکیل کیفری قرار دارد که تخصص و تجربه ی خاصی در نحوه ی پیگیری پرونده های جرایم و مجازات ها دارد لذا در انتخاب وکیل ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری به تخصص و میزان موفقیت او در پرونده های کیفری پیگیری شده از جانب او توجه داشته باشید. همچنین انتخاب وکیل ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری از یک موسسه حقوقی معتبر می تواند شما را از تخصص و مهارت وکیل مطمئن سازد.

نتیجه گیری

اعاده دادرسی کیفری یکی از روش های شکایت نسبت به حکم قطعی کیفری صادر شده از ناحیه دادگاه محسوب می شود که به دو صورت قابل طرح است. این درخواست می تواند در موارد خاصی و مطابق با شرایط قانونی از جانب محکوم علیه در دیوان عالی کشور طرح شود همچنین مطابق با ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری امکان طرح درخواست اعاده دادرسی کیفری از سوی رئیس قوه قضاییه در دیوان عالی کشور در صورتی که حکم قطعی صادره توسط دادگاه از نظر رئیس قوه قضاییه خلاف شرع باشد، وجود دارد. با توجه به این که اعاده دادرسی از سوی رئیس قوه قضاییه اخرین راهکار اعتراض نسبت به حکم قطعی دادگاه محسوب می شود بنابراین ضروری به نظر می رسد که طرح و پیگیری چنین درخواستی را به یک وکیل ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری بسپارید. موسسه حقوقی صدرا با برخورداری از کادر مجرب وکیل کیفری می تواند راهنمای شما در نحوه ی طرح درخواست و چگونگی اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری باشد.

آشنایی با وکیل ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *